Goodies, dat heeft iets te maken met feeling good, en volgens de makers van dit blad heeft dat twee kanten: leuke dingen doen en leuke dingen kopen. En o ja, er is ook nog de kant van jezelf een goed gevoel geven door geen plastic onzin te kopen en geen kleren die met kinderarbeid zijn geproduceerd.
Goodies is gemaakt door pragmatische idealisten. Ze willen consumenten bereiken die milieubewust willen leven, eten en vakantie houden, maar zich niets willen ontzeggen. De initiatiefnemers, het reclamebureau Brighter World en de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad hopen zo het segment te vinden van een nieuw soort consument: redelijk welgesteld, egocentrisch én kritisch.
Goodies is een origineel idee op de Nederlandse bladenmarkt. De uitstraling is luxe, geen wonder, want de vormgeving is in handen van het bureau dat ook DIF maakt, het paradepaardje in bladenland. Het is alleen wel heel erg dik: het huidige nummer (voorjaar 2007) is 164 glanzende pagina's. Mijn eerste reactie was: erg veel advertenties, maar dat valt mee: slechts (!) 27.
De rest zijn redactionele pagina's, maar die gaan ook voornamelijk over producten: kleren, schoenen, vakanties. Hier en daar een informatief artikel: energie uit water, het leven in Sikkim (India), interviews met mensen die van baan veranderen. De BN-er ontbreekt ook niet: Beau van Erven Dorens legt uit hoe een reis door Nepal hem veranderd heeft. En verder veel, heel veel fotografie. Een echt bladerblad.
Een origineel idee, en toch twijfel ik. De boodschap is: consumeren is oké, maar doe het bewust. En op den duur is dat toch niet genoeg! De consumptie van de luxe-artikelen waar dit blad vol van staat, moet juist omlaag. Wordt eens wakker, dames en heren van Goodies: minder is uiteindelijk toch meer! Misschien iets voor een volgend nummer?